Betygskriterier

Målen för spanska
Målet med undervisningen är att du ska utveckla din förmåga att
                                                           Formulera dig muntligt och skriftligt på spanska
                                            Förstå tydligt talad spanska och enklare texter
                                            Använda strategier för att förstå och uttrycka dig i skrift och tal

Du ska också utveckla förståelse för och kunskap om spansk kultur

Du når målet genom att
-                                    Utöka ditt ordförråd

-                                     Utveckla dina kunskaper i grammatik

-                                     Delta aktivt på lektionstid genom att prata spanska när tillfälle ges.

-                                      Aktivt jobba utanför skoltid med att lyssna, läsa och repetera det du lär dig under lektionerna.

-                                       Träna på att använda olika strategier för att förstå en text.

                    Ta del av kultur och samhällsliv i de spanskspråkiga länderna, och i anslutning till detta göra                                jämförelser.

Så här jobbar vi i skolan:
·         Lär oss nya ord och härmar uttal
·         Läser och översätter olika sorters texter och dialoger med anknytning till vardagsliv (skola, restaurang, fritid osv)
·         Skriver olika sorters texter och dialoger
·         Spelar upp olika vardagssituationer, både improviserade och repeterade
·         Tränar elementär grammatik
·         Lyssnar på autentiskt material (filmer, radioprogram, musik)
·         Möter olika medier, olika texter och olika situationer för att öva förmåga till språkliga strategier.
·          Läser och pratar om kultur och samhällsliv.

Så här bedöms din förmåga:

·         Genom aktivt deltagande under lektionstid.


För betygskriterierna, se Skolverkets hemsida på följande länk:

Betygskriterier

Betygskriterier för spanska sammanfattning
E
D
C
B
A

Eleven kan förstå det mest väsentliga av innehållet i enkla texter om vardagliga ämnen.
Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra och kommentera innehållet.
För att underlätta sin förståelse av innehållet i texterna kan eleven välja och använda sig av någon strategi för läsning.


Kriterierna för E ska vara uppfyllda samt vissa delar av C

Eleven kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer i enkla texter om vardagliga ämnen.
Eleven visar sin förståelse genom att i enkel form redogöra och kommentera innehåll och detaljer.
För att underlätta sin förståelse av innehållet i texterna kan eleven i viss utsträckning välja och använda sig av strategier för läsning.

Kriterierna för C är uppfyllda samt del av A nivån.

Eleven kan förstå helheten och uppfatta väsentliga detaljer i enkla texter om vardagliga ämnen.
Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för och kommentera innehåll och detaljer.
För att underlätta sin förståelse av innehållet i texterna kan eleven i viss utsträckning välja och använda sig av strategier för läsning.