Målen för spanska
Målet
med undervisningen är att du ska utveckla din förmåga att
Formulera
dig muntligt och skriftligt på spanska
Förstå tydligt talad spanska och enklare texter
Använda strategier för att förstå och uttrycka dig i skrift och tal
Förstå tydligt talad spanska och enklare texter
Använda strategier för att förstå och uttrycka dig i skrift och tal
Du ska också utveckla förståelse
för och kunskap om spansk kultur
Du når målet genom att
- Utöka ditt ordförråd
- Utveckla dina kunskaper i grammatik
- Delta aktivt på lektionstid genom att prata spanska
när tillfälle ges.
- Aktivt jobba utanför skoltid med att lyssna, läsa och
repetera det du lär dig under lektionerna.
- Träna på att använda olika strategier för att förstå
en text.
Ta del av kultur och samhällsliv i de
spanskspråkiga länderna, och i anslutning till detta göra jämförelser.
Så här jobbar vi i skolan:
·
Lär oss nya ord och
härmar uttal
·
Läser och översätter
olika sorters texter och dialoger med anknytning till vardagsliv (skola,
restaurang, fritid osv)
·
Skriver olika sorters
texter och dialoger
·
Spelar upp olika
vardagssituationer, både improviserade och repeterade
·
Tränar elementär
grammatik
·
Lyssnar på autentiskt
material (filmer, radioprogram, musik)
·
Möter olika medier, olika
texter och olika situationer för att öva förmåga till språkliga
strategier.
·
Läser och pratar om kultur och samhällsliv.
Så här bedöms din förmåga:
·
Genom aktivt deltagande under lektionstid.
För betygskriterierna, se Skolverkets hemsida på
följande länk:
Betygskriterier för spanska sammanfattning
E
|
D
|
C
|
B
|
A
|
Eleven kan
förstå det mest väsentliga av innehållet i
enkla texter om vardagliga ämnen.
Eleven visar
sin förståelse genom att i enkel form
redogöra och kommentera innehållet.
För att
underlätta sin förståelse av innehållet i texterna kan eleven välja och
använda sig av någon strategi för läsning.
|
Kriterierna
för E ska vara uppfyllda samt vissa delar av C
|
Eleven kan
förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga
detaljer i enkla texter om vardagliga ämnen.
Eleven visar
sin förståelse genom att i enkel form
redogöra och kommentera innehåll och detaljer.
För att
underlätta sin förståelse av innehållet i texterna kan eleven i viss utsträckning välja och använda sig av strategier för läsning.
|
Kriterierna
för C är uppfyllda samt del av A nivån.
|
Eleven kan
förstå helheten och uppfatta väsentliga detaljer
i enkla texter om vardagliga ämnen.
Eleven visar
sin förståelse genom att översiktligt redogöra
för och kommentera innehåll och detaljer.
För att
underlätta sin förståelse av innehållet i texterna kan eleven i viss utsträckning välja och använda sig av strategier för läsning.
|