Planering för åk 8
vecka 40 Grupparbete "Vamos de compras"
Parte 1
· Jobba två och två
· Träna att läsa högt texten Quiero una
chaqueta (Jag vill ha en jacka) på sidan 43-44 i textboken.
· Ni ska kunna säga det utan att läsa.
Parte
2
· Skriv egen dialog där ni handlar kläder.
· Ni ska prata lite om väder på väg till affären
· Ni ska handla kläder till en fest och för att
komplettera er garderob inför semestern.
· Ni ska prata om någon spansk klädkedja.
· Ni ska nämna någon spansk stad.
· Ni ska kunna säga är dialog utan att läsa.
Ayuda
(Hjälp)
· Ni kan använda gloslista och ordlista i både text- och
övningsboken.
· Minigrammatiken i textboken (s 102 – 111)
· Planscher på s 98 – 101
· Ni kan gärna fråga mig om hjälp J
· Ni får definitivt inte använda Google translate eller liknande för att
översätta färdiga meningar.
Conocimientos (kunskaper)
Ni ska visa att ni kan
följande:
· Verbet IR de compras och verbet QUERER i
alla personer
· Adjektiv
(largo, corto, grande, chico, bonito, caro, barato, moderno, anticuado, feo)
· Frågeord/frågor
· Varierat ordförråd (väder, kläder, hälsningsfraser,
färger)
· Viktiga ord och spanska uttryck: este,
esta, estos, estas, por supuesto, con mucho gusto,
estupendo, sin, con, allí, pero, también, aquí, por fin, toda la semana, a
ninguna parte, hoy, mañana
Plazo
de entrega (inlämning)
· Ni får två lektioner för att
skriva och träna på er dialog.
· Ni får en lektion för att presentera
dialogen.
· Ni kan spela själv rollerna eller använda
dockor.
· Ni får filma och visa mig filmen. Alternativ spela den
för mig.
Syfte
Undervisningen i ämnet
moderna språk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i målspråket och
kunskaper om områden och sammanhang där språket används samt tilltro till sin
förmåga att använda språket i olika situationer och för skilda syften.
Genom undervisningen
ska eleverna ges möjlighet att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga.
Denna förmåga innebär
att förstå talat och skrivet språk, att kunna formulera sig och samspela med
andra i tal och skrift och att kunna anpassa sitt språk till olika situationer,
syften och mottagare.
I den kommunikativa
förmågan ingår även språklig säkerhet och att kunna använda olika strategier
för att stödja kommunikationen och lösa problem när språkkunskaperna inte
räcker till.
I mötet med talat
språk och texter ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmågan att sätta
innehållet i relation till egna erfarenheter, livsvillkor och intressen.
De ska också ges
förutsättningar att kunna använda olika hjälpmedel för lärande, förståelse,
skapande och kommunikation.
Mål/förmågor
Eleven ska utveckla
sin förmåga att förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags
texter.
Eleven ska utveckla
sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Eleven ska utveckla
sin förmåga att använda språkliga strategier för att förstå och göra sig
förstådda.
Eleven ska utveckla
sin förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll
Kommunikationens innehåll
Ämnesområden som är
välbekanta för eleverna.
Vardagliga
situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
Lyssna och läsa ¿ reception
Olika former av
samtal, dialoger och intervjuer.
Berättelser och annan
fiktion även i talad eller dramatiserad form samt sånger och dikter.
Strategier för att
uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till
exempel att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och
innehåll.
Språkliga företeelser
som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det
språk som eleverna möter.
Hur ord och fasta
språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i
texter och talat språk i olika situationer.
Hur olika
formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar
och samtal.
Kunskapskrav
E
|
C
|
A
|
Eleven kan förstå det
mest väsentliga av innehållet i tydligt talat, enkelt språk i lugnt
tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
|
Eleven kan förstå det huvudsakliga
innehållet och uppfatta tydliga detaljer i tydligt talat, enkelt
språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
|
Eleven kan förstå helheten
och uppfatta väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt
språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
|
För att underlätta sin förståelse av
innehållet i det talade språket och texterna kan eleven välja och
använda sig av någon strategi för lyssnande och läsning.
|
För att underlätta sin förståelse av
innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss
utsträckning välja och använda sig avstrategier för
lyssnande och läsning.
|
För att underlätta sin förståelse av
innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss
utsträckning välja och använda sig avstrategier för
lyssnande och läsning.
|
I muntliga och skriftliga
framställningar av olika slag kaneleven formulera sig enkelt
ochbegripligt med fraser och meningar.
|
I muntliga och skriftliga
framställningar av olika slag kan eleven formulera sigenkelt, relativt
tydligt och till viss del sammanhängande.
|
I muntliga och skriftliga
framställningar av olika slag kan eleven formulera sigenkelt, relativt
tydligt och relativt sammanhängande.
|
För att förtydliga och variera sin
kommunikation kan elevenbearbeta och göra enstaka enklaförbättringar
av egna framställningar.
|
För att förtydliga och variera sin
kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar
av egna framställningar.
|
För att förtydliga och variera sin
kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar
av egna framställningar.
|
Vecka 23
Vi tittar på film på spanska
Vecka 22
Teaterbesök + lov
Veckor 19 - 21
Vi jobbar med kapitel 12 "Estoy resfriado y enamorado"
Verbet ESTAR (att vara = att befinna sig/ att ligga/ att må)
Vi använder också verbet ESTAR när vi vill uttrycka tillfälliga tillstånd som att vara trött, att vara sjuk, att vara kär.
Träna på kapitels nya ord på Glosor.eu
Veckor 17 - 19
Hälsodagarna + Lov
Veckor 14 - 15
- Fortsätta att jobba med kapitel 11. Genomgång av översättningen och uppgifter i övningsboken
- Verbböjning.Plural. Regelbundna verb som slutar på -ar.
- Ord för semester och fritid.
- ord för väder
- Repetition av gamla glosor
- På fredag redovisar teaterpjäsen
Vecka 13
- inlämning av läxan: Att beskriva sin familj
- redovisning av grupparbete "Obra de teatro" (Se LPP)
- Börja kapitel 11. Börja översättningen
LPP
Grupparbete
Obra de teatro - Att skriva en teaterpjäs
Muntlig och skriftlig uppgift
Det här arbetet ska återspegla era spanska kunskaper och det betraktas som både skriftligt och muntligt prov. Ni ska använda följande ordförråd
- Veckodagar
- Släktord
- Ord för mat och dryck
- Att beställa på restaurant
- Ord för godis och snacks
- Ord för husets rum
- Ord för möbler i sovrummet
Er berättelse ska innehålla
- Telefonsamtal
- Möte med en kusin i er ålder. Kusinen har en annan nationalitet.
- Restaurantbesök
(Dialogerna ska innehålla frågor och svar som passar i sammanhanget)
När ni skriver ert arbete ska ni tänka på följande
1. Verbböjning Ert arbete ska innehålla meningar med de följande verben:
a. ESTAR (att vara) (befintlighet/att ligga/att må/ tillfälliga egenskaper)
b. SER (att vara ) (varaktiga egenskaper)
c. QUERER (att vilja/ att älska)
d. TENER (att ha)
e. LLAMARSE (att heta)
f. Verb som slutar på –ar (hablar, tomar, estudiar)
g. Verb som slutar på –er (comer, beber,)
h. Verb som slutar på –ir (vivir)
2. Klockan. Ni ska kunna stämma en träff inom en viss tid.
3. Telefonsamtal, Arbetet ska innehålla två telefon samtal. Ett telefonsamtal där man frågar om en kompis telefonnummer och om var kompisen befinner sig och ett till samtal där man stämmer träff med sin kompis.
4. Prepositioner. Ni ska beskriva var saker och/eller personer befinner sig (delante de, detrás de, debajo de, al lado de, encima de, en)
5. Beställning vid restaurant- eller cafébesök. Ni ska skriva en dialog gällande ett restaurangbesök eller en liknande scen. Ni och någon som ni träffar beställer mat.
6. Siffror. Ni ska använda siffror i era samtal. Ni kan göra det i form av telefonnummer, ålder, osv.
7. Nationalitet. Ni ska kunna säga varifrån någon är och vilka språk personen pratar.
8. Släktord. Ni ska använda ord för släkt i ert arbete.
9. Ni kan bidra med egna förslag om andra situationer. Använd er fantasi.
10. Ni jobbar i grupp om två till tre elever. Ni jobbar med uppgiften under skoltid. Men ni får gärna fortsätta jobba hemma också.
11. Det här är en inlämningsuppgift. Ni ska lämna in den fredag vecka 48, klar för rättning. Den ska lämnas in i ett Worddokument via mail till: ana-maria.schott@bildning.habo.se
12. Efter rättning kommer ni att öva inför muntlig presentation av pjäsen.
13. Förutom dessa språkområden ska ni fokusera på uttalet och flytet när ni tränar er pjäs. Detta gör ni både under lektionstid och efter skolan. Ni spelar upp pjäsen på lektionstid.
14. Tänk på att skriva rollerna så att alla har ungefär lika mycket att säga.
15. Tänk på att fråga läraren om ni behöver hjälp. Använd lexikon. Lexikon finns på vagnen i klassrummet. Det går bra med google translate om ni söker efter enstaka ord. Om ni söker efter hela meningar får ni konstiga ohållbara/opassande översättningar. Använd inte google translate för översättningen av meningar. Fråga gärna läraren om hjälp
Att skriva en teaterpjäs
Syfte
Undervisningen i ämnet moderna språk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i målspråket och kunskaper om områden och sammanhang där språket används samt tilltro till sin förmåga att använda språket i olika situationer och för skilda syften.
Mål/förmågor
Eleven ska utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Eleven ska utveckla sin förmåga att använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda.
Eleven ska utveckla sin förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll
Kommunikationens innehåll
Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
| E | C | A |
|---|---|---|
| I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar. | I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. | I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande. |
| E | C | A |
|---|---|---|
| För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar. | För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. | För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar. |
| E | C | A |
|---|---|---|
| I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar. | I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt ochrelativt tydligt med ord, fraser och meningar. | I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation. |
Vecka
|
Mål
|
Uppgift
|
Läxor och övrig
|
9
– 12
24/3 – 21/3
|
Amigos 2
Capítulo 10
¿De dónde sois ?
Europa s 92
·
Ord för utseende
·
Ord för fritidsaktiviteter
·
Verbet ser
_________________
Muntlig redovisning
Teater pjäs
_________________ Genomgång av provet |
Träna glosor till kapitel 10
Översätta texten s 30
Skriftliga och muntliga uppgifter till kapitel 10 i övningsboken
Hörövningar vid tavlan
Genomgång av alla uppgifter vid tavlan
Extrauppgifter för elever som är klara med kapitel.
Eleverna som är klara spelar escaleras
Ta datorn till lektionen. Rätta teaterpjäsen. Skriv ut den.
Jobba i din grupp och träna din teaterpjäs inför muntlig framställning _________________________ Genomgång på tavlan av provet kap 8-9 |
Omprov onsdag
kl 14.45
Glosförhör
ons 5/3
Utvalda glosor till kapitel 10
|
vecka
|
Kapitel och Mål
|
Uppgifter
|
Läxor och övrig
|
5 -7
29 - 14
|
Amigos 2
Capítulo 9
”¿Qué hora es?”
La hora (s 82)
Klockan |
- Genomgång: Klockan
- Extrauppgifter för elever som är klara med kapitel.
- Eleverna som är klara spelar escaleras
|
Glosförhör ons 5/2
Utvalda glosor till kapitel 8
Om du inte är klar med kapitel 9 på ons 5/2 ska du jobba klart hemma.
Måndag 10/2 repetition inför provet. Onsdag 12/2 Beting: Träna inför provet
Prov fredag 14/2
|
vecka
|
Kapitel och Mål
|
Uppgifter
|
Läxor och övrig
|
2 – 4
8 – 24/1
|
Amigos 2
Capítulo 8
”Hoy gano yo”
Deportes e intereses (s 84)
La apariencia (s 90)
· Att beskriva hur någon
ser ut
· Presens av verbet tener
|
- Träna glosor till kapitel 8
- Översätta texten s 25 - 27
- Skriftliga och muntliga uppgifter till
kapitel 8 i övningsboken
- Hörövningar vid tavlan
- Genomgång av alla uppgifter vid tavlan.
- Genomgång: Adjektivböjning, Adjektivplacering
- Feminina/maskulina ord.
- adjektiv som slutar på o / a
- adjektiv som slutar på e eller konsonant
- Extrauppgifter för elever som är klara
med kapitel.
- Eleverna som är klara spelar escaleras
|
Glosförhör ons 15/1
Utvalda glosor till
kapitel 8
Om du inte är klar med
kapitel 8 på ons 15/1 ska du jobba klart hemma.
Prov
fredag 14/2
|