Planering

Planering för åk 8 




vecka 40 Grupparbete "Vamos de compras"

Parte 1
·          Jobba två och två
·          Träna att läsa högt texten Quiero una chaqueta (Jag vill ha en jacka) på sidan 43-44 i textboken.
·          Ni ska kunna säga det utan att läsa.
Parte 2
·          Skriv egen dialog där ni handlar kläder.
·          Ni ska prata lite om väder på väg till affären
·          Ni ska handla kläder till en fest och för att komplettera er garderob inför semestern. 
·          Ni ska prata om någon spansk klädkedja.
·          Ni ska nämna någon spansk stad.
·          Ni ska kunna säga är dialog utan att läsa.
Ayuda (Hjälp)
·          Ni kan använda gloslista och ordlista i både text- och övningsboken.
·          Minigrammatiken i textboken (s 102 – 111)
·          Planscher på s 98 – 101
·          Ni kan gärna fråga mig om hjälp J
·          Ni får definitivt inte använda Google translate eller liknande för att översätta färdiga meningar.
Conocimientos (kunskaper)
Ni ska visa att ni kan följande:
·          Verbet IR de compras och verbet QUERER i alla personer  
·          Adjektiv (largo, corto, grande, chico, bonito, caro, barato, moderno, anticuado, feo)
·          Frågeord/frågor
·          Varierat ordförråd (väder, kläder, hälsningsfraser, färger)
·          Viktiga ord och spanska uttryck: este, esta, estos, estas, por supuesto, con mucho gusto, estupendo, sin, con, allí, pero, también, aquí, por fin, toda la semana, a ninguna parte, hoy, mañana
Plazo de entrega (inlämning)
·          Ni får två  lektioner för att skriva och träna på er dialog.
·          Ni får en lektion för att presentera dialogen.
·          Ni kan spela själv rollerna eller använda dockor. 
·          Ni får filma och visa mig filmen. Alternativ spela den för mig.
 Syfte
Undervisningen i ämnet moderna språk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i målspråket och kunskaper om områden och sammanhang där språket används samt tilltro till sin förmåga att använda språket i olika situationer och för skilda syften.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga.
Denna förmåga innebär att förstå talat och skrivet språk, att kunna formulera sig och samspela med andra i tal och skrift och att kunna anpassa sitt språk till olika situationer, syften och mottagare.
I den kommunikativa förmågan ingår även språklig säkerhet och att kunna använda olika strategier för att stödja kommunikationen och lösa problem när språkkunskaperna inte räcker till.
I mötet med talat språk och texter ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmågan att sätta innehållet i relation till egna erfarenheter, livsvillkor och intressen.
De ska också ges förutsättningar att kunna använda olika hjälpmedel för lärande, förståelse, skapande och kommunikation.
Mål/förmågor
Eleven ska utveckla sin förmåga att förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter.
Eleven ska utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Eleven ska utveckla sin förmåga att använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda.
Eleven ska utveckla sin förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll
Kommunikationens innehåll
Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.

Lyssna och läsa ¿ reception
Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
Berättelser och annan fiktion även i talad eller dramatiserad form samt sånger och dikter.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal. 
Kunskapskrav
E
C
A
Eleven kan förstå det mest väsentliga av innehållet i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven kan förstå det huvudsakliga innehållet och uppfatta tydliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
Eleven kan förstå helheten och uppfatta väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk i lugnt tempo samt i enkla texter om vardagliga och välbekanta ämnen.
För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven välja och använda sig av någon strategi för lyssnande och läsning.
För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss utsträckning välja och använda sig avstrategier för lyssnande och läsning.
För att underlätta sin förståelse av innehållet i det talade språket och texterna kan eleven i viss utsträckning välja och använda sig avstrategier för lyssnande och läsning.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kaneleven formulera sig enkelt ochbegripligt med fraser och meningar.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sigenkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sigenkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan elevenbearbeta och göra enstaka enklaförbättringar av egna framställningar.
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.




                             Planering för åk 7 

Vecka 23

Vi tittar på film på spanska

Vecka 22

Teaterbesök + lov


Veckor 19 - 21 

Vi jobbar med kapitel 12 "Estoy resfriado y enamorado"
Verbet ESTAR (att vara = att befinna sig/ att ligga/ att må) 
Vi använder också verbet ESTAR när vi vill uttrycka tillfälliga tillstånd som att vara trött, att vara sjuk, att vara kär.
Träna på kapitels nya ord på Glosor.eu

Veckor 17 - 19

Hälsodagarna + Lov    

Veckor 14 - 15

  • Fortsätta att jobba med kapitel 11. Genomgång av översättningen och uppgifter i övningsboken
  • Verbböjning.Plural. Regelbundna verb som slutar på -ar.
  • Ord för semester och fritid.
  • ord för väder
  • Repetition av gamla glosor
  • På fredag redovisar teaterpjäsen

Vecka 13 


  • inlämning av läxan: Att beskriva sin familj
  • redovisning av grupparbete "Obra de teatro" (Se LPP)
  • Börja kapitel 11. Börja översättningen

LPP

Grupparbete

Obra de teatro -  Att skriva en teaterpjäs
 Muntlig och skriftlig uppgift
Det här arbetet ska återspegla era spanska kunskaper och det betraktas som både skriftligt och muntligt prov. Ni ska använda följande ordförråd

-       Veckodagar
-       Släktord
-       Ord för mat och dryck
-       Att beställa på restaurant
-       Ord för godis och snacks
-       Ord för husets rum
-       Ord för möbler i sovrummet
Er berättelse ska innehålla  
-       Telefonsamtal
-       Möte med en kusin i er ålder. Kusinen har en annan nationalitet.
-       Restaurantbesök
(Dialogerna ska innehålla frågor och svar som passar i sammanhanget)
När ni skriver ert arbete ska ni tänka på följande

1.       Verbböjning Ert arbete ska innehålla meningar med de följande verben:
a.       ESTAR  (att vara) (befintlighet/att ligga/att må/ tillfälliga egenskaper)
b.      SER (att vara ) (varaktiga egenskaper)
c.       QUERER (att vilja/ att älska)
d.      TENER (att ha)                           
e.      LLAMARSE (att heta)
f.        Verb som slutar på –ar   (hablar, tomar, estudiar)
g.       Verb som slutar på –er   (comer, beber,)
h.      Verb som slutar på –ir    (vivir)
2.       Klockan. Ni ska kunna stämma en träff inom en viss tid.
3.       Telefonsamtal, Arbetet ska innehålla två telefon samtal. Ett telefonsamtal där man frågar om en kompis telefonnummer och om var kompisen befinner sig och ett till samtal där man stämmer träff med sin kompis.
4.       Prepositioner.  Ni ska beskriva var saker och/eller personer befinner sig (delante de, detrás de, debajo de, al lado de, encima de, en)
5.       Beställning vid restaurant- eller cafébesök. Ni ska skriva en dialog gällande ett restaurangbesök eller en liknande scen. Ni och någon som ni träffar beställer mat.
6.       Siffror. Ni ska använda siffror i era samtal. Ni kan göra det i form av telefonnummer, ålder, osv.
7.       Nationalitet. Ni ska kunna säga varifrån någon är och vilka språk personen pratar.
8.       Släktord. Ni ska använda ord för släkt i ert arbete.
9.        Ni kan bidra med egna förslag om andra situationer. Använd er fantasi.
10.   Ni jobbar i grupp om två till tre elever. Ni jobbar med uppgiften under skoltid. Men ni får gärna fortsätta jobba hemma också.
11.   Det här är en inlämningsuppgift. Ni ska lämna in den fredag vecka 48, klar för rättning. Den ska lämnas in i ett Worddokument via mail till:  ana-maria.schott@bildning.habo.se
12.   Efter rättning kommer ni att öva inför muntlig presentation av pjäsen.
13.   Förutom dessa språkområden ska ni fokusera på uttalet och flytet när ni tränar er pjäs. Detta gör ni både under lektionstid och efter skolan. Ni spelar upp pjäsen på lektionstid.
14.   Tänk på att skriva rollerna så att alla har ungefär lika mycket att säga.  
15.   Tänk på att fråga läraren om ni behöver hjälp. Använd lexikon. Lexikon finns på vagnen i klassrummet.  Det går bra med google translate om ni söker efter enstaka ord. Om ni söker efter hela meningar får ni konstiga ohållbara/opassande översättningar. Använd inte google translate för översättningen av meningar. Fråga gärna läraren om hjälp        

Att skriva en teaterpjäs
 Syfte
Undervisningen i ämnet moderna språk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i målspråket och kunskaper om områden och sammanhang där språket används samt tilltro till sin förmåga att använda språket i olika situationer och för skilda syften.

Mål/förmågor

Eleven ska utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Eleven ska utveckla sin förmåga att använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda.
Eleven ska utveckla sin förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Centralt innehåll

Kommunikationens innehåll
Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.

ECA
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och begripligt med fraser och meningar.I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt,  relativt tydligt och till viss del sammanhängande.I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande.
ECA
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar.För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
ECA
I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar.I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt ochrelativt tydligt med ord, fraser och meningar.I muntlig och skriftlig interaktion kan eleven uttrycka sig enkelt och tydligt med ord, fraser och meningar samt i någon mån anpassat till syfte, mottagare och situation.





Vecka
Mål
Uppgift
Läxor och övrig

9 – 12

24/3 – 21/3

Amigos 2
Capítulo 10

¿De dónde sois ?

Europa s 92

·         Ord för utseende
·         Ord för fritidsaktiviteter
·         Verbet ser
_________________
Muntlig redovisning
Teater pjäs
_________________
Genomgång av provet
      
       Träna glosor till kapitel 10
         Översätta texten s 30
          Skriftliga och muntliga uppgifter till         kapitel 10 i övningsboken       
          Hörövningar vid tavlan
         Genomgång av alla uppgifter vid        tavlan       
             Extrauppgifter för elever som är klara   med kapitel.
            Eleverna som är klara spelar escaleras
 ________________________
Ta datorn till lektionen. Rätta teaterpjäsen. Skriv ut den.
Jobba i din grupp och träna din teaterpjäs inför muntlig framställning
_________________________
Genomgång på tavlan
 av provet kap 8-9 

Omprov onsdag
kl 14.45




Glosförhör
ons 5/3 

Utvalda glosor till kapitel 10

                  
vecka
Kapitel och Mål
Uppgifter
Läxor och övrig
5 -7 

29 - 14

Amigos 2
Capítulo 9

”¿Qué hora es?”
La hora    (s 82)

Klockan
-    Genomgång: Klockan

-       Extrauppgifter för elever som är klara med kapitel.
-       Eleverna som är klara spelar escaleras
Glosförhör ons 5/2
Utvalda glosor till kapitel 8

Om du inte är klar med kapitel 9 på ons 5/2 ska du jobba klart hemma.
Måndag 10/2
repetition inför provet.
Onsdag 12/2
Beting: Träna inför provet

Prov fredag 14/2

vecka
Kapitel och Mål
Uppgifter
Läxor och övrig
2 – 4

8 – 24/1

Amigos 2
Capítulo 8
 ”Hoy gano yo”

Deportes e intereses    (s 84)

La apariencia (s 90)

·         Att beskriva hur någon ser ut
·         Presens av verbet tener
-       Träna glosor till kapitel 8
-       Översätta texten s 25 - 27
-       Skriftliga och muntliga uppgifter till kapitel 8 i övningsboken
-       Hörövningar vid tavlan
-       Genomgång av alla uppgifter vid tavlan.
-    Genomgång: Adjektivböjning, Adjektivplacering
-   Feminina/maskulina ord.
-    adjektiv som slutar på o / a
-    adjektiv som slutar på e eller konsonant
-       Extrauppgifter för elever som är klara med kapitel.
-       Eleverna som är klara spelar escaleras
Glosförhör ons 15/1
Utvalda glosor till kapitel 8

Om du inte är klar med kapitel 8 på ons 15/1 ska du jobba klart hemma.

Prov fredag 14/2