----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Läxa måndag 24 mars (inlämning)
Skriftlig
uppgift
Att beskriva sin familj.
Du ska beskriva din familj. Du kan också välja att
beskriva en fiktiv familj.
Du ska beskriva hur många är ni i familjen. Hur ser
alla familjemedlemmarna ut. (alto, bajo, rubio,
moreno/ alta, baja, rubia, morena) /
(ålder/var ni bor/yrke/nationalitet). Ta hjälp
av boken, kapitel 10. Glöm inte att använda “gamla kunskaper”.
Det är ordförråd, verbböjning och skriftlig kommunikationsförmåga
som ska bedömas.
Syfte
Undervisningen i ämnet moderna språk ska syfta till
att eleverna utvecklar kunskaper i målspråket och kunskaper om områden och
sammanhang där språket används samt tilltro till sin förmåga att använda
språket i olika situationer och för skilda syften.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att
utveckla en allsidig kommunikativ förmåga.
Denna förmåga innebär att förstå talat och skrivet
språk, att kunna formulera sig och samspela med andra i tal och skrift och att
kunna anpassa sitt språk till olika situationer, syften och mottagare.
I mötet med talat språk och texter ska eleverna ges
möjlighet att utveckla förmågan att sätta innehållet i relation till egna
erfarenheter, livsvillkor och intressen.
Mål/förmågor
Eleven ska utveckla sin förmåga att förstå och tolka
innehållet i talat språk och olika slags texter.
Eleven ska utveckla sin förmåga att formulera sig och
kommunicera i tal och skrift.
Eleven ska utveckla sin förmåga att anpassa språket
efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt
innehåll
- Kommunikationens innehåll
Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
Vardagliga situationer, intressen, personer, platser,
aktiviteter och händelser.
- Tala, skriva och samtala ¿ produktion och interaktion
Presentationer, instruktioner, meddelanden,
berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
Kunskapskrav
E
|
C
|
A
|
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera
sig enkelt och begripligt med fraser och
meningar.
|
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera
sig enkelt,relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
|
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera
sig enkelt,relativt tydligt och relativt sammanhängande.
|
E
|
C
|
A
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta
och göra enstaka enkla förbättringar av egna
framställningar.
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta
och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
|
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta
och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
|
Buena Suerte
_______________________________________________________________________________-
Glosor Amigos 2ny Capítulo 10
Vad heter por eso på svenska? ____________________________________________
Vad heter cerca de på svenska? ____________________________________________
Vad heter la mayor på svenska? ____________________________________________
Vad heter delgados på svenska? ____________________________________________
Vad heter pasa por på svenska? ____________________________________________
Vad heter tiempo libre på svenska? ____________________________________________
Vad heter un barrio på svenska? ____________________________________________
Vad heter cocinero på svenska? ____________________________________________
Vad heter ¿De dónde sois? på svenska? ____________________________________________
Vad heter eres på svenska? ____________________________________________
Vad heter escuchar música på svenska? ____________________________________________
Vad heter un río på svenska? ____________________________________________
Vad heter ¿Cómo eres? på svenska? ____________________________________________
Vad heter el mejor på svenska? ____________________________________________
Vad heter soy på svenska? ____________________________________________
Kom ihåg att du måste träna dina glosor om du vill vara duktig muntlig
Glosor till onsdag 5/2 Kapitel 9
- ¿Qué hora es?
- Es la una
- ¿Puedo irme?
- Tengo que ir al dentista
- son las ocho
- vas a llegar tarde
- por la mañana
- novia
- te espera
- son las siete y cuarto
- empieza
- Me va a matar
- creo que no
- hago
- ¿Vamos a la playa?
- Son las siete menos cuarto
Glosor till onsdag 15/1 Kapitel 8
Tengo
Tienes
Tiene
Tenemos
Tenéis
Tienen
Juego al tenis
Entreno
Sé
Nadan
Todos los suecos
Es verdad
No se parece a nadie
Está de compras
Con mucho gusto
_____________________________________________________________________
glosor.eu Hej för att förenkla för er har jag skaffa en gemensam inloggning på glosor.eu
användarnamn: anasch
lösenord: futurum
På glosor.eu kan du också logga in med dina egna inloggningsuppgifter och träna på glosor till alla kapitel.
http://www4.liber.se/amigos/
http://www.rae.es/drae Diccionario de la Real Academia Española
tyda,se
http://www.ord.se/Quizzar/Spanska/
http://dictionary.reverso.net/