Glosor och läxor



----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Läxa måndag 24 mars (inlämning)


Skriftlig uppgift
 Att beskriva sin familj.
Du ska beskriva din familj. Du kan också välja att beskriva en fiktiv familj.
Du ska beskriva hur många är ni i familjen. Hur ser alla familjemedlemmarna ut. (alto, bajo, rubio, moreno/ alta, baja, rubia, morena) / (ålder/var ni bor/yrke/nationalitet).  Ta hjälp av boken, kapitel 10. Glöm inte att använda “gamla kunskaper”.
Det är ordförråd, verbböjning och skriftlig kommunikationsförmåga som ska bedömas. 

 Syfte
Undervisningen i ämnet moderna språk ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i målspråket och kunskaper om områden och sammanhang där språket används samt tilltro till sin förmåga att använda språket i olika situationer och för skilda syften.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla en allsidig kommunikativ förmåga.
Denna förmåga innebär att förstå talat och skrivet språk, att kunna formulera sig och samspela med andra i tal och skrift och att kunna anpassa sitt språk till olika situationer, syften och mottagare.
I mötet med talat språk och texter ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmågan att sätta innehållet i relation till egna erfarenheter, livsvillkor och intressen.

Mål/förmågor
Eleven ska utveckla sin förmåga att förstå och tolka innehållet i talat språk och olika slags texter.
Eleven ska utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Eleven ska utveckla sin förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Centralt innehåll
  • Kommunikationens innehåll

          Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
          Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
  • Tala, skriva och samtala ¿ produktion och interaktion

           Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och              skrift.


Kunskapskrav
E
C
A
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt och  begripligt med fraser och meningar.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt,relativt tydligt och till viss del sammanhängande.
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt,relativt tydligt och relativt sammanhängande.

E
C
A
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enstaka enkla förbättringar av egna framställningar.
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.


Buena Suerte


_______________________________________________________________________________-



Glosor                                                                         Amigos 2ny Capítulo 10

Vad heter por eso på svenska?                         ____________________________________________
Vad heter cerca de på svenska?                       ____________________________________________
Vad heter la mayor på svenska?                      ____________________________________________
Vad heter delgados på svenska?                     ____________________________________________
Vad heter pasa por på svenska?                       ____________________________________________
Vad heter tiempo libre på svenska?              ____________________________________________
Vad heter un barrio på svenska?                     ____________________________________________
Vad heter cocinero på svenska?                      ____________________________________________
Vad heter ¿De dónde sois? på svenska?      ____________________________________________
Vad heter eres på svenska?                              ____________________________________________
Vad heter escuchar música på svenska?       ____________________________________________
Vad heter un río på svenska?                            ____________________________________________
Vad heter ¿Cómo eres? på svenska?             ____________________________________________
Vad heter el mejor på svenska?                       ____________________________________________

Vad heter soy på svenska?                                 ____________________________________________


Leta efter motsatt ord




Kom ihåg att du måste träna dina glosor om du vill vara duktig muntlig

Glosor till onsdag 5/2 Kapitel 9
  1. ¿Qué hora es?
  2. Es la una
  3. ¿Puedo irme?
  4. Tengo que ir al dentista
  5. son las ocho
  6. vas a llegar tarde
  7. por la mañana
  8. novia
  9. te espera
  10. son las siete y cuarto
  11. empieza
  12. Me va a matar
  13. creo que no
  14. hago
  15. ¿Vamos a la playa?
  16. Son las siete menos cuarto


Glosor till onsdag 15/1 Kapitel 8
Tengo
Tienes
Tiene
Tenemos
Tenéis
Tienen
Juego al tenis
Entreno
Nadan
Todos los suecos
Es verdad
No se parece a nadie
Está de compras
Con mucho gusto­
_____________________________________________________________________
glosor.eu  

Hej för att förenkla för er har jag skaffa en gemensam inloggning på glosor.eu
användarnamn: anasch
         lösenord: futurum

På glosor.eu kan du också logga in med dina egna inloggningsuppgifter och träna på glosor till alla kapitel.



 http://www4.liber.se/amigos/

http://www.rae.es/drae   Diccionario de la Real Academia Española

tyda,se

http://www.ord.se/Quizzar/Spanska/


http://dictionary.reverso.net/